background

Monday, February 21, 2011

...::JAGA AURAT::...

sabtu dan ahad lepas saya telah mengikuti kursus pra-perkahwinan (persediaan je..hehehe)
dan saya dapati begitu ramai yang dalam konteks menjaga aurat tetapi sebenarnya tidak.

hah?pening dah???hahaha...=]

sbnrnye mereka ni menutup aurat tetapi berpakaian yang jarang atau menunjukkan tubuh badan
mengikut Islam, perkara ini dilarang

dan satu lagi, mereka yang menunjukkan sanggul yang tinggi di kepala
wat pe tgi2 sgt???bersederhana sudaaaaahhhh~
kan Islam mengutamakan kesederhanaan..

Kerana apabila menutup aurat dan menjaga amal ibadah, kita akan didampingi oleh malaikat, dilindungi dari gangguan iblis, syaitan dan jin yang sentiasa mengintai peluang mengacau kita dalam apa jua keadaan.

Walau bersendirian, kita tetap perlu menjaga aurat di antara pusat dan lutut. Kita jangan 'perasan' kita seorang sahaja yang ada di bilik air, tandas, atau dalam bilik tidur, sebab ada makhluk lain yang lebih ramai. Kita tak nampak dengan mata kasar mengelilingi kita iaitu malaikat, jin, syaitan dan iblis.

Malaikat tidak akan mendekati kita apabila kita membuka aurat kerana malaikat sangat pemalu, seperti terbukti dalam satu kisah Nabi SAW didatangi Malaikat Jibril sewaktu baginda sedang bersama dengan Khadijah. Apabila Nabi SAW memberitahu Khadijah mengenai kedatangan Jibril, Khadijah meminta Nabi masuk ke dalam jubahnya (jubah Khadijah).

Kemudian dia bertanya Nabi SAW sama ada masih melihat Jibril, Nabi SAW menjawab 'Tidak'. Maka, Khadijah pun yakin yang datang itu malaikat, bukan syaitan, kerana malaikat tidak akan melihat aurat manusia.

Kepada para wanita, bagi melindungi diri dari gangguan iblis, syaitan dan jin dalam apa jua bentuk termasuk sihir, saka dan pelalau, kuatkanlah jiwa dengan iman, jaga amal ibadah yang telah Allah tetapkan, serta perbanyakkanlah amalan sunat dan zikrullah.